Get Adobe Flash player



SCENARIUSZ ZAJĘCIA Z ZAKRESU OCHRONY ŚRODOWISKA

 

Tematyka cykliczna: Kochamy Ziemię, szanujemy wodę

 

Temat zajęcia: Nie ma życia bez wody - zabawy z wodą

 

Cele główne:

-        poznanie właściwości wody

-        znaczenie wody dla życia ludzi, zwierząt i roślin

 

Cele operacyjne: dziecko

-        rozumie powiedzenie „nie ma życia bez wody"

-        potrafi wymienić sposoby wykorzystania wody w codziennym życiu

-        zna właściwości wody

-        próbuje określać proces zamiany płynu w inne ciała

-        wie, że trzeba oszczędzać wodę


Przebieg:

  1. Zagadka słuchowa (nagranie odgłosów wody). Rozwiązanie - zagadki - jako źródła informacji o czym będzie zajęcie.
  2. Wysłuchanie informacji na temat - Woda

Ciało człowieka składa się w przeważającej części z wody. Nasz mózg w 90% również stanowi woda. W chwili stresu lub intensywnej pracy umysłowej wzrasta gwałtownie zapotrzebowanie organizmu na wodę, decyduje o szybkości i sprawności myślenia. Ważne jest, aby dzieci miały dostęp do wody. Dzieci piją mało,  ale za to często.

  1. Wybór i grupowanie obrazków (ludzie, zwierzęta, rośliny). Wybieranie spośród rozsypanych obrazków wszystkich, które przedstawiają kogoś lub coś - komu do życia potrzebna jest woda - uzasadnienie wyboru.
  2. Wysłuchanie wiersza T. Ferenca - Woda
  3. Wypowiedzi dzieci:

-        Co mówią drzewa, gdy im brak wody?

-        Co kwiaty, gdy nie ma deszczu?

-        Co powiesz Ty, gdy przez dni całe sucho w kranie i sucho w powietrzu?

* wyciąganie wniosku: „bez wody nie byłoby życia na ziemi"
  1. Rozmowa na temat: „Do czego wykorzystujemy wodę w przedszkolu? Co robić, by wodę oszczędzać? Szukanie sposobów mądrego gospodarowania wodą w łazience, w czasie podlewania roślin, prac plastycznych z użyciem wody.
  2. Oglądanie obrazków dotyczących wykorzystania wody w domu. Jak można ją zaoszczędzić? Zachęcanie dzieci do domowych rozwiązań związanych z oszczędzaniem wodnych zasobów.
  3. Zabawa ruchowo-naśladowcza: Płynie woda. Dzieci chwytają się za ręce i tworzą rzeczkę, która płynie po całej sali zgodnie z tym co wskazuje muzyka.
  4. Wodo, jaka jesteś? - poznanie niektórych właściwości wody w działaniu. Zabawy mające na celu dostarczenie radości, a jednocześnie informacji na temat wody podczas bezpośredniego, bliskiego kontaktu z nią. Stwierdzenie iż woda: przelewa się, można w niej płynąć, jest przezroczysta, można ją pić, wylewa się, jest mokra, można w niej prać, itd.
  5. Laboratorium.

-  Pokazywanie dzieciom wody zamrożonej w różnych pojemnikach - wniosek - musi być zimno, żeby woda zamarzła.

-  Dzieci oglądają masy sypkie, rozpoznają je - wymieniają nazwy. Łączą poszczególne z nich z wodą. Po wymieszaniu stwierdzają: kwasek, sól, cukier, proszek do prania - rozpuszczają się w wodzie. Kasza, mąka, piasek, glina - częściowo, pierwsze nie zmieniają barwy wody, te drugie od gliny czynią ją mętną. Najbardziej kolor wody zmienia glina. Woda z proszkiem pieni się.

-  Zabawa - „Co tonie, co pływa i jak się nazywa". Dzieci umieszczają na powierzchni wody różne przedmioty. Podczas obserwacji stwierdzają, które przedmioty toną, które utrzymują się na powierzchni wody. Próbują wyciągnąć wnioski z oceny sytuacji „na oko". Uproszczony wniosek - toną przedmioty ciężkie, zaś lekkie nie.

-  Dzieci oglądają parowanie wody. Nauczycielka trzyma lusterko z uchwytem. Dzieci stwierdzają, że powierzchnia jest gładka i sucha. Gotowanie wody w czajniku elektrycznym. Dzieci obserwują parowanie wody wychodzącej z dziubka czajnika. Nauczycielka wyjaśnia, że ten obłoczek to para wodna - gaz niewidoczny dla oczu, a biała chmurka to już małe kropelki wody w płynie. Dzieci obserwują lusterko nauczycielki - jest ono mokre z kropelkami wody, która spływa w dół. Stwierdzają, że para wodna zamieniła się w płyn.

  1. Zakończenie

-        W jakiej postaci widzieliście wodę? ( płyn, lód, gaz ).

-        Kiedy woda może zamienić się w lód? ( przy niskiej temperaturze ).

-        Kiedy zamienia się w gaz - parę wodną? ( podczas gotowania ).

 

Wracając do umieszczania mas sypkich w wodzie, nauczycielka uzupełnia wypowiedzi dzieci, że bywają takie masy sypkie, które zanieczyszczają wodę w sposób widoczny, inne zanieczyszczają ją w sposób niewidoczny. Dlatego też, pomimo iż woda w niektórych zbiornikach wydaje się być czysta, może okazać się mocno zanieczyszczona. Wodę z kranu można pić tylko po przegotowaniu. Przedmioty które utonęły w wodzie i leżą dłużej, mogą też być przyczyną jej zanieczyszczenia.

 

Mam dla was przygotowany kącik wody pitnej. W każdej wolnej chwili jak będzie wam się chciało pić możecie skorzystać z kącika. Jednorazowe kubeczki wkładamy do pudełka obok, ponieważ wykorzystamy je do pracy plastycznej przestrzennej Zdrojek z kubeczków i butelek.

 

 

Opracowała: mgr Jolanta Matuszyk - Grabska